onsdag 23 november 2011

Kulan.

Stämningen var uppiskad, pulsen hög. Ansiktet nyrakat och doften från den bästa parfymen blev ett med dimma i det ångande badrummet.

Har jag med mig allt nu? Är alla papper i ordning? Fast jag så noggrant planerat och lagt fram allt innan jag gick och la mig i går vakande jag kallsvettig mitt i natten för att en sista gång gå in på nätet för att läsa på. Här gäller det att ha koll, man vill ju inte framställas som okunnig för då vet man ju hur det går, blottar man strupen käkar dom upp hela huvudet på dig...

Idag var jag på Arbetsförmedlingen.

Allt jag såg framför mig var KULAN...Ni vet den där blå bollen som man måste sitta och snurra på vid datorerna innan man måste klicka på den äckliga lilla knappen. Bollen och knappen fungerar som en pekplatta skulle man kunna säga. Jag hade den senaste tiden framkallat en fixering vid den blå kulan, jag ville verkligen inte ta i den...sedan var jag rädd av att jag helt plötsligt skulle drabbas av ticks som skulle göra att jag var tvungen att slicka på bollen...Men inte kunde jag ta på mig engångshandskar och trolla fram handsprit...och skulle jag ha tandskydd på mig för att förhindra att min tunga okontrollerat skulle ge kulan en riktig långtradare.

När jag träder in i lokalen stod dom där...i klungor, alla moduler, jag närmar mig med försiktighet...drar långsamt ut stolen, sätter mig...drar ett djupt andetag...blundar...försiktigt försiktigt snuddar jag vid kulan..en rysning går genom kroppen...Men efter några sekunder får omgivningen färg igen, alla sinnesorganen kopplas på och jag inser att det inte var så farligt ändå...men visst såg den god ut...

Nu är jag arbetslös.

Nu har jag bytt ut min uniform med mina fina guldstreck. Mina pressade byxor och välputsade skor är nu ett minne blott. Min nya uniform består av grå hoodie, mysbyxor med knän och sneakers. Mina välskötta händer och naglar kommer nu att intaga en mer gul färg från ostbågar.

Istället för att lägga mig klockan 21 och gå upp 05 kommer jag att lägga mig 05 efter att ha kollat på alla program på kanal 6, ,7 ,8,och 9. Sova till 10:00 ligga vaken och bli förbannad på Programmet "Efter tio" Kolla på ännu mera TV, bli ännu mera upprörd. Ligga och chatta och surfa tills klockan den har blivit 14. Få ordentlig ångest för att hela dagen har gått och att jag bara blir blekare och fetare för var minut som går... Likt en pensionär skall jag nu boka tvättider när alla som har jobb endast kan tvätta, gå och handla och sköta andra ärenden likaså.

Hemmet skall förfalla och det lilla bidrag man får från A-kassan skall fikas upp...om jag orkar och behagar att klä mig anständigt nog för att ta mig till ett fik dvs.

Det här kommer bli bra ska ni se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar