lördag 28 november 2009

Smörsång och Lönehets.

Jag minns det som om det var i går, Eurovision 1984... Italiens bidrag men Alice & Franco Battiato med låten "I Treni Di Tozeur" Franco intar scenen, lite tafatt, sidenkostym, perfekt hår, och som det ser ut,- ett pennfodral i kavjbröstfickan. Alice står lätt bredbent med sitt korpsvarta hår, hon ser självsäker ut, hon bär en beige kappa med axelvaddar a´la Italy !!! Stråkar blandat med trummmaskin och tre feta operadivor i bakgrunden...efter första tonen var jag helt såld, jag var helt övertygad om att jag var Italienare i mitt tidigare liv, vilket jag fortfarande kan tro i bland då jag har mitt heta temprament, lika lätt till tårar som till skratt. Jag kunde inte ett ord Italienska men låten lärde jag mig utan till...stackars alla som har hört mig sjunga och traggla dessa ljuva toner. Det vackra i enkelheten gör mig lugn och samtidigt på ett srålande humör! Sedan fortsatte det, Italo Bootmix, MaxMix...min spellista i iPoden och på Spotify är fylld med smörsångsdisco.
Det sägs ju att utvecklingstörda för det mesta gillar dansband för att det är följsamt och lättigenkänligt, samma med Italiensk 80-tals disco, jag låter dock er bestämma vilket fack ni vill placera mig i!!! Jag ser mig själv sitta på en piazza med ett glas rödvin, jag har på mig en snygg linnekostym med en vit hatt snygga solglasögon och ett par loafers från todds, runt omkring mig susar snygga raggazis förbi på sina skotrar -Hey hey Dolce vita, Hey hey arrivaderci...Plötsligt vaknar jag upp i ett regnigt Göteborg i förd mina mjukisbyxor med knän och det enda som susar förbi mig nu är dammråttorna!!!

---

Av erfarenhet vet jag att man ska passa sig jävligt noga för att gå ut på krogen och ta sig in till stan samma helg som lönen kommer, för lika säkert som pengarna kommer in på konton ska kleti och pleti ut och shoppa. Låt mig först säga att jag sjäv älskar när kulorna rullar in på kontot, och att jag gärna bränner några 1000 lappar på kläder och annat onödigt samtidigt som jag drar mitt strå till stacken för att bidra till överkonsumtionen och jordens undergång. Jag vet också att jag har previlegiet att kunna åka in till stan på vardagar då de flesta jobbar och i lugn och ro göra mina ärenden, jag kan även passa på att shoppa utomlands så att jag slipper trängas med kusinerna från landet och grannarna från andra sidan stan. Hur som helst var jag tvungen att ta mig in till stan för att köpa min Super express firming fit anti-age creme som jag amatöraktigt glömde att inhandla på flygplatsen i Torsdags plus en födelsedagspresssent till en god vän.
Herregud min skapare över alla gator och torg...Min mage mina lår, jag tror det är en pojk jag får!!! Jag var nu tvungen att ta mig in till Norstan (stan i stan) Men hur tänker folk??? Människor högt och lågt, och alla dessa förbannade barnvagnar!!! Men finns det ingen regel på hur stora dom får vara? På rad ska man tydligen gå, hasa sig fram, gärna äta glass i strut. Känner man för att vila eller bara snacka lite kan man gärna stanna mitt i gångfältet, det gör inget, jag går gärna in i era äckliga påsar från Cassels och vill era barn kleta chocklad på min jacka så varsegod säg till om ni vill slänga skräp i mina fickor eller om ni behöver snyta er i mina händer för så känns det när alla hostar och nyser rätt ut!!!

Jag fick i alla fall tag på min creme och är hemma i tryggt förvar, det här gör jag inte om det kan jag lova!!!

Nu ska jag snart göra mig i ordning inför en 35 års fest, får vi se hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar